Löpdebut

Nu i semestertider så är gruppträningen på SATS kraftigt reducerad och därmed nästan inga förmiddagspass på hela veckan. Jag som jobbar skift tränar ju varannan vecka just på förmiddagen före jobbet. Lite tråkigt tycker jag som inte känner att jag "hör hemma" i gymmet pga dålig kunskap, vilket jag jobbar med att lära mig. 

Att träningen skal helt utebli är inget alternativ och igår lyssnade jag på en pod från sveriges radio Kropp & själ- Varför springer alla? . Jag har alltid avundats löpare. Aldrig sett mig själv bli en, och har  endast vart ute på en enda frivillig löprunda i hela mitt liv. Jag fullkomligt älskar spinning, och anser mig vara ganska "bra" på det, men vet ju att cykel kondition och löpkondition är två helt olika saker. Därför har jag alltid sett att jag inte kan springa, för jag är i för dålig form helt enkelt, trots att jag anser mig som ganska träningsvan o bla bla bla...

Idag däremot var dagen D. Stack till gymmet med tanken att prova på löpbandet. Målet vara att se om jag klara av att löpa 2.5km, möjligtvis om jag kunde sträcka mig till 3km. Men lovade mig själv att inte bli besviken om jag bara orkade 2.5km.

Värmde upp med rask gång 1km (10min). Började därefter jogga på 8.5km/h. Ökade allteftersom och det kändes ganska lätt. Passerade 2.5km.... 3km.... bara lite till, o lite till...

Slutade till slut på 5km! Högsta hastighet 12km/h och totalt tog det 32.31min. Ingen toppentid för andra, men ett stoooort steg för mig, och vilken boost för självförtroendet! Nu har jag en utgångspunkt att jobba från.

Nedvarvning 1 km, så totalt blev det 7 km på bandet. Inte illa pinkat.

Och en saker är säker, det här var ingen engångsföreteélse ;)

Gott återhämtningsmål i form av proteinboostad gröt, kycklingfilé o äpple


Kommentarer
Postat av: A

Du anar inte hur avundsjuk jag är på Pär som kommer att få träffa dig så snart och under de omständigheter som han ska göra det på. Tänk om vi alla hade haft turen att få hem dig! Vi saknar ihjäl dig!

2012-07-18 @ 15:21:51
URL: http://agnesboken.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0